Winter 11 Steden Fietstocht 2019

3 Februari, 5uur 30, de wekker gaat in het WestCord Hotel in Leeuwarden. Waterkoker aan, banaan naar binnen en koffie maken. De meegebrachte American Pancakes smaken koud niet echt, toch lukt het me er een paar naar binnen te werken. Na nog een banaan en een kop koffie begin ik me langzaam aan te kleden en m’n koffer weer in te pakken.

Koffie, bananen en pancakes. Ontbijten is belangrijk als je 200km gaat fietsen
Koffie, banaan en pancake, ontbijten is belangrijk als je 200km gaat fietsen.

Rond 6uur 30 sluit ik de deur van de hotelkamer en ga met fiets en koffer de lift en lever de sleutel en de koffer in bij de balie. Als ik naar buiten stap is het nog donker en een beetje frisjes, ik klik in fiets naar de 11Steden Hal die naast het hotel ligt, daar moet ik ondanks het vroege tijdstip in de rij gaan staan om m’n nummer/naam bordje op te halen en aan m’n fiets vast te maken. Om me heen komen steeds meer fietsers staan, de een op zo te zien oude fiets met spatborden en vaste lampjes en een bagagerek (die me 65Km na de 1ste stempelpost met een snelheid voorbij kwam zetten waar je u tegen zegt) de ander op een model die in het profpeleton niet zou misstaan, aeromodel, dure groep en diepe carbonwielen met het bijbehorende gesoigneerde heerschap op het zadel. Na een 10tal minuten mogen we de schaatshal in, best apart om met je fiets naast een ijsbaan te staan. Ook hier heb je zoals bijna elke toertocht mensen die blijkbaar vinden dat ze helemaal vooraan moeten staan en zich door de massa heenwerken en je daarbij met een blik aankijken alsof ze vinden dat je hier niks te zoeken hebt.

Best frisjes nog
Het is frisjes.

Friesland is natuurlijk wel de provincie die volgens mij het liefst een eigen land zou zijn, dus geen enkel evenement zonder het zingen van het Friesche Volkslied, zet daarbij een hoornspeler die z’n best doet en je snapt dat een kakofonie van geluiden is in de ijshal. Gelukkig duurt het niet lang voordat het startschot gaat en we mogen gaan. Voorzichtig de eerste paar bochtjes door nog in een grote groep en als snel vormen er zich een aantal groepen. Ik kom naast een mountainbiker te rijden die met 2 vrienden van hem meedoet, al snel maken we een praatje en verwonderen ons over de grote groepen die over de grote weg rijden, regelmatig zonder verlichting en met een grote volgauto erachter. Dit tot grote ergernis van het gewone verkeer dat ondanks het vroege uur al op de weg is. Wanneer het iets lichter word gaat het tempo omhoog en met een gangetje van rond de 30km per uur zijn we opeens bij de 2de stempelpost. Bij ee eerste zijn wij, nadat onze kaart geknipt was, weer snel doorgegaan. De drie mannen besluiten om bij deze post een bak koffie te drinken en ik rij na m’n stempel door. Er zijn overal groepen dus alleen fietsen zit er nog niet in, en dat komt goed uit, de wind heb we schuin tegen. Ik merk tijdens deze tocht dat mijn trainingen hun werk hebben gedaan, ik heb goeie benen en fiets makkelijk mee en doe ook een aantal kopbeurten. Samen met een voor mij onbekende man fiets ik opeens vooraan en blijkbaar hebben we allebei goeie benen want ondanks dat we het tempo redelijk strak houden waait de groep achter ons weg, nadat we dit opmerken trappen we wat minder hard en de groep kan weer bijkomen.

Er zijn een flink aantal stempelpunten en dit is toch wel 1 van de minpunten van deze tocht, vaak zitten de stempelaars binnen en is het onduidelijk waar ze precies zitten. Na ongeveer 110km vind ik het wel tijd voor een bak koffie en een appelgebakje dus als er weer gestempeld moet worden in een restaurant ga ik zitten en geniet van koffie, appelgebak en een colaatje. Tot dan toe heb ik geprobeerd om bij elke stempelpost snel een reepje naar binnen te werken. Repen op de fiets openmaken is erg lastig met de handschoenen die ik aan heb, dus daar ben ik niet aan begonnen. Bidons zaten vol met hete thee met suiker, maar deze begint onderhand ondanks de thermobidons flink af te koelen. Hoe verder ik uiteindelijk in de tocht kom, hoe vaker ik een gelletje naar binnen werk om maar genoeg energie te houden. Gelukkig reageert mijn maag hier goed op en kan ik lekker doorfietsen.

Lekker doorgefietst
Na ruim 100km fietsen is koffie altijd een goed idee.

Ondanks dat het bedrag wat ik bij inschrijving af mocht tikken, is de bevoorrading tijdens deze tocht miniem en bestaat het uit stukkies Friese worst, een blokje kaas en tegen het einde aan uit een kop erwtensoep. Ik zou hier zelf graag iets van sportdrank zien, koffie of thee en tegen het einde aan een kop bouillon of bijvoorbeeld een suikerwafel of een plak Fries suikerbrood. Hier heb ik onlangs in de appgroep wat over geroepen en ik wacht nu op de enquĂȘte die zou komen.

Wat misschien ook wel leuk zou zijn, is het gebruik maken van een chip en timing matten zodat volgers je makkelijker kunnen volgen, dit zie je bij veel hardloopwedstrijden maar volgens mij ook bij de wat grotere cyclo’s zoals bijvoorbeeld de RvV. Ik zou dit zelf een fijne toevoeging vinden aan de beleving van deze tocht.

De route is op zich niet heel erg spannend, lange rechte stukken en her en der, als je dicht langs een vaart reed smalle paadjes en natuurlijk het bruggetje bij Bartlehiem. Tussen Hommerts en Woudsend leek het alsof er een boer expres z’n giertank niet helemaal dicht had toen hij daar rond reed, het was aan te raden om met de mond dicht te fietsen. De dagen ervoor was het natuurlijk best vies weer geweest en er was goed gestrooid dus alle fietsen zag er al snel niet heel erg schoon meer uit, maar dit is te verwachten in de winter.

Na een weg met gier, en flink veel meuk op de weg, kom je d'r wat modderig uit te zien
Overal kom je groepjes tegen.

Zoals gemeld had ik goed getraind en het fietsen gaat erg lekker en voor ik het weet ben ik in Dokkum, de 1 na laatste stempelpost voordat ik weer richting Leeuwarden vertrek. Dit laatste stuk is met wind tegen dus ik wacht na het stempelen heel even totdat ik een groepje zie vertrekken en sluit daar bij aan, niet heel snel daarna schiet op een viaduct de kram erin, beide bovenbenen vinden het niet leuk meer, kracht zetten lukt even niet meer en ik raak de aansluiting kwijt. Ik fiets alleen verder en schakel iets lichter dan wat ik normaal zou trappen en kan op die manier toch nog wel een beetje tempo maken. Ondanks de wind tegen ben ik vrij vlot bij de laatste stempelpost en dan is het nog een kilometer of 20, tenminste, dat dacht ik, iets later bleek het nog geen 10km te zijn en had het gelletje wat ik daar naar binnen werkte eigenlijk geen zin meer. Toch kon ik de laatste etappe lekker doortrappen en precies om 16:30 uur volgens m’n horloge kwam ik over de finish. Ook hier viel het wat tegen qua organisatie. Stempelpost en medaille moesten ergens binnen opgehaald worden, de knippers en medailles lagen ergens midden in het, wat op een bouwkeet leek, gebouw. De bewaakte fietsenstalling was ook nergens te vinden. Al met al viel de hele tocht wat tegen en is de eerste gedachte na de finish dat de eerste en gelijk de laatste keer dat ik deze fiets.

Update 6 April 2019:

Ik heb is na zitten denken en brainstormen met mezelf, ik denk toch dat ik hem nog een keer ga rijden. Diverse rijders hebben al aangegeven dat ze de tocht graag wat langer zouden hebben (richting de 250 Km) en dat is ook iets wat ik aangegeven hebben in het evaluatie formulier, ik hoop dat ze hier gehoor aan geven. Ook wil ik sneller rijden en een hoger gemiddelde hebben en minder lang stoppen bij de stempelposten.

Lessons Learned:

  • In de aanloop er naar toe zal ik in december en januari een aantal keer een +-120 Km ritje moeten maken, met het vooral binnen trainen heb ik m’n nekspieren overgeslagen en juist die nek heb ik nog een paar dagen goed gevoeld. Naast deze endurance trainingen wil ik ook meer snelheid trainingen doen.
  • Voeding, door de temperatuur die er is in februari fiets ik met handschoenen met lange vingers. Reepjes openmaken gaat hier heel erg moeilijk mee. Ik zal mezelf moeten dwingen om tijdens een stempelpost een reepje naar binnen te werken. Een paar weken terug heb ik een zak Maltodextrine aangeschaft, dit geeft per 30gram, 29gram koolhydraten, is smaakloos en bevalt tot nu toe goed. Ik ben hier nog mee aan het testen hoeveel ik per bidon moet gebruiken en op welke manier ik hier een smaakje aan toe kan voegen. Als ik hier uit ben kan ik kant-en-klare pakketjes maken waarmee ik m’n bidons weer kan vullen. Qua gelletjes had ik deze editie SiS gelletjes mee, deze vielen goed, idee wat ik nu heb is om een 1 of 2 softflasks aan te schaffen welke gevuld kunnen worden met gelletjes. Geen gedoe meer om een verpakking helemaal leeg te krijgen en weer in het achterzakje zien te krijgen. Ook is het op deze manier makkelijker om tijdens het rijden een slokje (?) gel te kunnen nemen. Qua ontbijt gaan de American Pancakes niet meer mee, deze zijn koud niet goed weg te krijgen en vullen ook niet echt. Wellicht is havermout een goeie optie, dit is goed mee te nemen en met een waterkoker op een hotelkamer is dit ook goed klaar te maken. Tupperwarebakje met honing of jam mee voor de smaak, eventueel aangevuld met een schepje maltodextrine voor de extra koolhydraten en een klein beetje kwark en dan heb ik goed ontbeten. De avond ervoor is een pizza misschien ook niet het beste, ik ga vooraf kijken of er een goede pastamaaltijd mogelijk is.
  • Wellicht is het intapen van m’n handen een goed idee, m’n polsen begonnen na een uur of 6 toch wat gevoelig te worden, door ze in te tapen ondersteun ik de spieren wat voor wat verlichting kan zorgen, ik ben van plan om dit tijdens de HomeRide ook te doen en n.a.v. daarvan kan ik een beslissing nemen.
  • De mogelijkheid om je handen op een andere manier te houden, meer posities zeg maar, zorgt ervoor dat je je handen niet constant in dezelfde houding hebt. Hier moet ik nog een oplossing voor vinden, maar ik zit te denken aan hele korte triatlon armsteunen.

Het "Kruisje"
Het “begeerde” kruisje
Als het niet op strava staat, is het niet gebeurt
De route
Tijd voor een grote schoonmaak.
Een korte impressie die ik vond op Youtube

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.