Gravelbike & Drenthe200

Al enige tijd ben ik rond aan het kijken naar een fiets die aan de volgende eisen voldoet:

  • Comfortabel.
  • Endurance geometrie.
  • Schijfremmen.
  • Mogelijkheid om brede banden te kunnen monteren.
  • Redelijk geprijsd.
  • Mogelijkheid om er mee “Off Road” te gaan.
  • Mogelijkheid om eventueel een bagagerek te kunnen monteren.
  • Mogelijkheid om zonder veel problemen spatborden te monteren.
  • Fijne schakelgroep (upgrade van de Tiagra die ik nu heb)

Na wat zoeken kom je dan heel snel uit op het zogenaamde genre “Gravel Bike”, en na wat rondkijken ben ik de Cube Nuroad 2019 Race tegen het lijf gelopen

Mooi blauw is niet lelijk

Ik wil hier begin 2019 wat serieuzer voor gaan kijken en uitzoeken welke framemaat geschikt voor me is, voor zowel het gewone fietsen ermee (gewoon op de weg met 30mm wegbandjes) als het wat serieuzere “off road” gebruik. Daarmee kom op het tweede puntje van de titel van deze post. De Drenthe200, een 200km mtb tocht door Drenthe op (meestal) 28 december. Hier heb ik de laatste best veel over gelezen en ben er wat dieper ingedoken wat de mogelijkheden zijn om deze tocht (voor sommigen een wedstrijd) te fietsen met een cyclocrosser of, in mijn geval, een gravelbike.

Parkoers is grotendeels vlak, dus geen noodzaak voor een “berg” vezet, en tussen de technische gedeeltes grote stukken verbinding die over de openbare weg gaan, of over zandpaden, waar een fiets die wat aerodynamischer is en wellicht iets minder rolweerstand heeft veel tijd kan goed maken.

Ik denk zelf, dat een een gravelbike een stuk geschikter is als een cyclocrosser:

  • Comfortabeler op de verbindingsstukken.
  • Remkracht (de meeste nieuwe crossers hebben ook hydrologische schijfremmen, maar de wat oudere nog niet.
  • Meer mogelijkheden om spullen mee te nemen.
  • ┬áBredere banden mogelijk. (40mm in dit frame).

Uiteraard zijn er wat zaken die een gravelbike minder geschikter maken:

  • Minder vering
  • Ongeschikter op de echt technische stukken
  • Superbrede banden passen niet.
  • Dubbele tandwielen voor, dus qua schakelen meer kans op mis schakelen of meer moeten schakelen.

Qua uitdagingen heb ik er voor 2019 volgens mij al genoeg, maar het begint een klein beetje te kriebelen om na juni wat specifiekere trainingen te gaan volgen om tijdens de Drenthe200 te kunnen starten, en vooral en nog belangrijker, te kunnen finishen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.