Gestructureerd trainen – Hoe doe ik dat?

Nu de koudere en nattere periode weer is aangebroken en de klok afgelopen weekeinde ook weer een uur teruggezet is, zie je veel sporters een stap terug nemen. Het wedstrijd seizoen is voor de meesten voorbij en het indoor-training seizoen is weer aangebroken.

Ook ik train weer meer binnen, normaliter doe ik dit ‘s zomers ook wel omdat het geregeld voorkomt dat ik het huis niet uit kan. Standby diensten, een vrouw met avond- en weekeinddiensten of andere verplichtingen. Dochterlief is nog niet oud genoeg om een paar uur alleen thuis te zijn dus dan kies ik er voor om binnen te trainen. Afgelopen zomer was dit soms een marteling, we wonen 9-hoog onder een plat zwart dak en als de hele dag de zon heeft staan branden dan kun je nog zoveel deuren openzetten en ventilators op je richten, alleen al bij het opbouwen van m’n smarttrainer gutste het zweet over m’n rug.

Wat is een smart trainer?

Een Smart Trainer is een fietstrainer welke je middels Bluetooth of Ant+ aan software kunt koppelen, welke je een training laat volgen. Je kan ook zogenaamde freerides doen als je bijvoorbeeld na een zwaar weekeinde even de benen los wilt fietsen.

De meeste mensen denken als ik dit roep dat ik een aparte kamer heb en dat het er ongeveer zo uit ziet:

Helaas, dat is niet zo, elke keer als ik binnen wil fietsen mag ik m’n opstelling opbouwen en daarna weer afbouwen en opruimen. Ik begin met een matje op de vloer te leggen en daarop de trainer te plaatsen en vervolgens in de trainer m’n fiets, dat ziet er ongeveer zo uit:

Naast de smarttrainer gebruik ik Zwift, dit is een programma die op m’n laptop geïnstalleerd staat en een aantal virtuele werelden ter beschikking stelt, en als je dit koppelt aan de trainer kan deze de weerstand die je ondervind aanpassen aan de omgeving die je ziet op Zwift. Ga je een berg op van 10% stijgingspercentage, dan moet je een stuk zwaarder trappen dan op een mooi vlak stuk.

Wat Zwift tevens aanbied zijn zogenaamde workouts, een trainingsschema variërend qua tijdsduur en inhoud die je kan volgen. Een van deze workouts volg ik nu dus ook, dit is de 6wk Beginner FTP Builder, een trainingsschema waarmee je in 6 weken je FTP kan ophogen. FTP is het aantal watts welke je een uur kunt volhouden.

Onderstaande training deed ik afgelopen maandagavond, als je hem vanuit Zwift opstart, zie je precies hoe lang je bezig bent, in dit geval was dat 1uur en 22 minuten.

Als je de training afsluit kun je deze mooi synchroniseren naar Strava zodat deze ook hier in het overzicht naar voren kom. Om verder te kijken hoe het gaat met mijn algemene fitheid gebruik ik een plugin in Strava, genaamd Elevate for Strava, deze analyseert al je trainingen en geeft je meer inzicht, dit ziet er als volgt uit:

Naast de indoor trainingen is het de bedoeling dat ik de komende periode weer wekelijks in de sportschool te vinden ben om te werken aan mijn core, en iets aan krachttraining te doen en wil ik wekelijks (als dit uitkomt in de weekeinden) op zaterdag of zondag een buitenrit van een aantal uur doen. Ondersteuning hierin hoop ik te vinden in de KNWU WeRideAllWeather actie die ik laatst tegenkwam en waar ik me voor ingeschreven heb, vanaf 1 november ga ik tips krijgen om in elk weer te gaan rijden. Qua kleding heb ik het een en ander in bestelling staan en dernaast wil ik binnenkort is goed gaan kijken naar een lange winterbroek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.